Publicerad: 051019

Ett steg närmare en fraktkorridor med en ny Spårviddväxlare

Ännu ett steg närmare ett realiserande av den öst-västliga fraktkorridoren mellan Kina och Amerikas Förenta stater kommer att tas i och med att en ny spårviddväxlare tas i bruk för att underlätta tågtrafiken mellan Sverige och Finland vid gränsstäderna Haparanda och Torneå. Det framgår av en TT-text publicerad den 18 oktober.

Som Kiruna-nytt tidigare redogjort för kommer över tusen containers per dag att rulla längs Malmbanan om planerna att frakta gods mellan USA och Kina via Narvik lyckas. Men, som Torild Skogsholm, kommunikationsminister i Norge framförde den 22 april i år till Narvikstidningen Fremover, det är bråttom att få alla bitar på plats.

En av dessa bitar, spårviddsväxlaren, ska demonstreras vid en stor internationell transportkonferens som inleddes i Torneå tidigare i veckan. Spårviddsväxlaren har bland annat finansierats av EU, som vill föra över transporter från lastbil till tåg.

Skälet till att spårviddväxlaren tas i bruk är att länderna har olika bredd mellan skenorna, vilket försvårar en snabb gränspassage mellan Sverige och Finland.

Med den nya växlaren förkortas gränspassagen från nuvarande sex timmar upp till ett dygn, till endast en halvtimme.

Enligt TT är det flera företag med verksamhet i de båda länderna som kommer att utnyttja järnvägen för transporter när spårviddväxlaren är i bruk. Det gäller bland annat Kappa; som kommer att skicka pappersprodukter från anläggningen i Piteå till Jakobstad och Lahtis i Finland - och Outukumpu; som ska transportera produkter från stålverket i finska Torneå till företagets anläggningar i Eskilstuna.

Förutom dessa företag är Ikea (enligt norska medier) intresserat av att använda den nya fraktkorridoren. Företaget har ju även beslutat om en etablering av ett varuhus i Haparanda.

Enligt TT utreder nu det svenska Banverket och dess finska motsvarighet förutsättningarna att bygga en gemensam bangård på gränsen mellan Sverige och Finland i Haparanda–Torneå.

Investeringar på 200 miljoner kronor bedöms, enligt TT, vara nödvändiga för att klara den väntade trafikökningen. Banverket ligger också i startgroparna för att göra miljardinvesteringar på sträckan Haparanda–Malmbanan.

Ola Jordán

Läs mer:
Kiruna-nytt 031201: Mer malm och fler tåg på Malmbanan
Fremover 041025: Vil gjøre jernbanen til ren industribane
Fremover 041227: Nytt sjumilssteg for NEW-korridoren over Narvik
Kiruna-nytt 041231: Öst/västlig transportkorridor via Malmbanan närmare en realisering
Fremover 050401: På oppløpssiden for øst/vest-transporter
Kiruna-nytt 050402: Möte i Washington avgörande för transportkorridor mellan USA-Kina via Malmbanan
Fremover 050422: Spår enorm vekst i Narvik
Kiruna-nytt 050422: Mer än 1 000 containers per dag mellan Kina och USA via Malmbanan?